Vooruitblik 2018

Zoals eerder gemeld blijft de kalender 2018 identiek aan 2017. Nu Doornik naar mei verhuist wordt het wel een drukke lente, maar met Chevrotines midden in de zomer en Zuid-Limburg pas in november kan alles nog wat gespreid worden, enkel de beste de vier resultaten worden trouwens behouden. Er is -niet echt verrassend- alweer stevige interesse vanuit Engeland dankzij de FIRC piloten, terwijl ook in België al één en ander beweegt. Met een inschrijvingsrecht van amper 100 euro en 50 euro korting op inschrijving zijn de voorwaarden alvast érg interessant. Inzake punten en klassen (of groepen) verandert er ook niets, dus rekenen we dit jaar op een stevige doorstart. Met zes gratis starts te verdelen zijn de prijzen ook niet min natuurlijk.

 

 

Peter Demeyere wint Classic Rally Challenge
 
Het eerste jaar van de nieuwe Challenge zit erop! Vlamingen en Walen weer bij elkaar brengen was het hoofddoel, maar het is toch iets anders uitgedraaid dan verwacht. Aangezien het grootste deel van de proeven samenvalt met FIRC, bleek de helft van de deelnemers plots Brits te zijn, met slechts één enkele Vlaming aan de start, hoewel in het Nederlandstalige landsgedeelte het overgrote merendeel van de Historics gesitueerd wordt. Ook de komst van Ralph Merten uit Duitsland was verrassend.
 
Het verloop van deze eerste Challenge bleek ook aan de grillige kant te zijn, waar vooral de pechduivel aan het langste eind trok. Grootste slachtoffer was Bill Cook, die in de ORC Canal Rally zijn Talbot aan diggelen reed, in Wervik gevolgd door Les Allfrey. Ook Stephen Stringer en Ralph Merten kregen met allerlei technisch euvel te kampen en maakten nooit een kans, net als Jeremy Actergal. Richard Weaver zag bij de heropbouw van zijn Mk.2 allerlei lijken uit de kast vallen en kon zelfs geen enkele wedstrijd rijden, hetzelfde geldt voor Pascal Regnier die het gewoon té druk had in zijn zaak.
 
Wel zagen we nette prestaties van Christophe Jacob en Peter Demeyere, die telkens hun klasse wonnen waar ze aan de start kwamen. Het resultaat was een identieke eindscore, maar de enige Vlaming aan de start scoorde veel meer snelste tijden in zijn klasse dan Christophe Jacob, dus was de winnaar al snel bekend. Een mooie beker staat voor het team Demeyere/Demeestere te wachten, met natuurlijk een gratis start naar keuze erbovenop.
 
Voor 2018 zal de Challenge quasi identiek zijn inzake wedstrijden en datums, behalve Doornik die naar mei verhuist. Meer info volgt begin volgend jaar.

 

Status quo na Tournai

Dit keer was het Jacob die de handdoek moest werpen met een niet tijdig gereviseerde versnellingsbak, maar daar kon Jeremy Actergal niet van profiteren. De techniek gooide roet in het eten, dus is er niks veranderd na deze wedstrijd. Straks volgt nog St. Truiden, wie daar goed scoort kan de Challenge nog een onverwachte draai geven.

 

Comeback van Achtergal in Rallye de Tournai?

Geen spoor van het leidersduo Jacob & Demeyere in Doornik. Een unieke kans voor Actergal om wat punten terug te pakken. De Britten liggen ondertussen helemaal in de touwen met allerlei technische nachtmerries, behalve Bill Cook die de Hemicuda Rally rijdt, helaas hetzelfde weekend als Doornik. Dus zou het eindresultaat wel eens Belgisch getint kunnen worden met enkel nog St. Truiden te gaan. Even afwachten...

 

Jacob neemt alle punten in Chevrotines

Dit keer is het wel eenvoudig om een verslag te schrijven, Christophe Jacob was de enige CRC deelnemer aan de start van Les Boucles Chevrotines, de rest zat ergens aan een zonnig strand of met een kapotte auto... De algemene overwinning in Historic was dit keer een formaliteit voor Christophe, die meteen de volledige puntenlading mee naar huis neemt. Met nog twee wedstrijden te gaan wordt het een duel Demeyere/Jacob, benieuwd wie het haalt.

 

Gouden zaakje voor Peter Demeyere in Wervik!

Bill Cook kon zijn serieus geplooide Talbot niet tijdig herstellen na ORC, Stephen Stringer en Richard Weaver gaven forfait, dus werd het Peter Demeyere vs. Les Allfrey, maar onze sympathieke Brit moest helaas op de voorlaatste KP opgeven. Alweer maximale punten voor Peter in CRC dus, en niks voor de rest! Onze eenzame Vlaming gaat nu stevig aan de leiding, maar in Chevrotines komen onze Waalse maatjes terug, afwachten wat er nog bijkomt van over het kanaal of Duitsland straks. We zijn halfweg nu, maar toch is niemand al zeker van een titel. Mooi zo...

 

Interessant resultaat na ORC Canal Rally

Het is er toch van gekomen, onze eerste Vlaamse deelnemer! En vreemd genoeg ook de enige... De boekingen zijn nu gesloten, iedereen heeft de kans gehad. Peter Demeyere/Yves Demeestere komen er nog bij in gr.3, aangezien de BMW 323i sneller is dan de gr. 2/1 wagens, maar toch niet kan tippen aan het Escort BDA geweld van onze Waalse vrienden. Peter deed meteen een prima zaak in ORC, want directe rivalen Bill Cook (crash) en Les Allfey (technisch) haalden het einde van de rally niet. Meteen een maximumscore dus, het BMW team zet zich ook al op gelijke hoogte met Christophe Jacob, die pas in Les Boucles Chevrotines weer terugkeert, daar verwachten we ook de andere Walen, net als de meeste Britten. Eerst is er nog de Rally van Wervik, waar Stephen Stringer, Les Allfrey, Peter Demeyere samen in actie komen, hopelijk krijgt Bill Cook zijn wagen ook hersteld na de zware klap in ORC. Meer nieuws binnen twee weken!

 

Update na Salamandre
 
Na onze openingswedstrijd krijgen we al een idee van de waardeverhoudingen. Christophe Jacob deed de beste zaak in Salamandre en neemt mooi de leiding. Echter.... ORC of Wervik stonden ook zijn planning, maar die wedstrijden clashen met Tour de Corse Historique waar Christophe aan deelneemt. Chevrotines en mss Tournai staan nog op zijn programma, hetzelfde verhaal voor Pascal Regnier trouwens. Het ziet er dus naar uit dat onze Britten Cook en Stringer, die straks zowel ORC als Wervik nog rijden, stevige punten zullen terugnemen, ook onze Duitse gast Ralph Merten, die een aantal rally’s à la carte rijdt, kan in de loop van het seizoen nog een mooie zaak doen, net als Jeremy Actergal. Allfrey en Weaver beginnen straks in Vlaanderen ook aan hun CRC seizoen, benieuwd wat dat zal geven. En welke Vlaamse teams komen er nog bij na ORC? We verwachten er toch een paar, dus het kan nog erg boeiend worden...
 

 

Welkom bij CRC!

Tijden veranderen, de sport verandert... Wie had ooit kunnen denken dat de grondleggers van het WRC zoals we het nu kennen, vandaag nauwelijks nog tot de reguliere competities worden toegelaten? Wie had het ooit voor mogelijk gehouden dat de Historic categorie, aanvankelijk een klein nevenverschijnsel in onze sport, zou uitgroeien tot een enorm succesnummer?

Terugblikken gebeurt steeds met een zekere nostalgie, vroeger was het anders en voor velen misschien ook beter? Wie oud genoeg is blikt graag terug op de roemruchte jaren ’70 en ’80, de brute gr.A’s van de jaren ’90 tot en met de geboorte van de WRC 2.0.

Rallychallenge.be hoopt daarom een platform te worden voor  ‘the good old days’, met spectaculaire passages en originele auto’s, met een mooie mix van Vlamingen en Walen die terug elkaars wedstrijden ontdekken, en liefst ook met een delegatie buitenlandse piloten die vroeger massaal naar België kwamen rijden.

2017 wordt zeker een boeiend jaar met deze nieuwe Challenges, samen met de klassieke kampioenschappen die we kennen in België, Vlaanderen en in Wallonië. Alle begin is moeilijk, maar met een enthousiast en gemotiveerd team achter dit project geloven we sterk in een mooie toekomst. Eén zaak staat vast, we zijn er om te blijven en uit te groeien tot een meerwaarde voor de rallysport in België.