Jacob eerste leider na Salamandre

 

Na de eerste afspraak zien we een logisch resultaat: streekpiloot Christophe Jacob bleek ongenaakbaar in de Salamandre en eindigde een eind voor Chris White, die in tegenstelling tot nogal wat teams wél op de baan bleef. Derde in de Challenge werd Bill Cook, die trouwens ook de Historic zege in het FIRC kampioenschap wegkaapte. Geen punten voor Paul McDevitt, die weliswaar met een Toyota Corolla aantrad, maar helaas niet de gr.A versie van 2017. Materiaal dienst bleek een 300pk sterke VXR versie te zien, nog voorzien van paddleshift ook. Niet zo Historic dus, klein misverstandje met Paul. Bill Cook die het hele FIRC rijdt, en dus ook vier wedstrijden voor CRC, neemt meteen voorsprong op Eric Louis die later nog in actie komt, net als Peter Demeyere en een aantal Britten. Christophe Jacob heeft zijn zinnen gezet op een deelname in Wervik, maar dat zal afhangen van professionele omstandigheden. Het ziet er dus naar uit dat de meest regelmatige piloten een mooie kans op de titel zullen maken, niet meteen de meest PK rijke bolides. Het seizoen is nog lang.

 

 

Vooruitblik 2018

Zoals eerder gemeld blijft de kalender 2018 identiek aan 2017. Nu Doornik naar mei verhuist wordt het wel een drukke lente, maar met Chevrotines midden in de zomer en Zuid-Limburg pas in november kan alles nog wat gespreid worden, enkel de beste de vier resultaten worden trouwens behouden. Er is -niet echt verrassend- alweer stevige interesse vanuit Engeland dankzij de FIRC piloten, terwijl ook in België al één en ander beweegt. Met een inschrijvingsrecht van amper 100 euro en 50 euro korting op inschrijving zijn de voorwaarden alvast érg interessant. Inzake punten en klassen (of groepen) verandert er ook niets, dus rekenen we dit jaar op een stevige doorstart. Met zes gratis starts te verdelen zijn de prijzen ook niet min natuurlijk.

 

 

Peter Demeyere wint Classic Rally Challenge 2017
 
Het eerste jaar van de nieuwe Challenge zit erop! Vlamingen en Walen weer bij elkaar brengen was het hoofddoel, maar het is toch iets anders uitgedraaid dan verwacht. Aangezien het grootste deel van de proeven samenvalt met FIRC, bleek de helft van de deelnemers plots Brits te zijn, met slechts één enkele Vlaming aan de start, hoewel in het Nederlandstalige landsgedeelte het overgrote merendeel van de Historics gesitueerd wordt. Ook de komst van Ralph Merten uit Duitsland was verrassend.
 
Het verloop van deze eerste Challenge bleek ook aan de grillige kant te zijn, waar vooral de pechduivel aan het langste eind trok. Grootste slachtoffer was Bill Cook, die in de ORC Canal Rally zijn Talbot aan diggelen reed, in Wervik gevolgd door Les Allfrey. Ook Stephen Stringer en Ralph Merten kregen met allerlei technisch euvel te kampen en maakten nooit een kans, net als Jeremy Actergal. Richard Weaver zag bij de heropbouw van zijn Mk.2 allerlei lijken uit de kast vallen en kon zelfs geen enkele wedstrijd rijden, hetzelfde geldt voor Pascal Regnier die het gewoon té druk had in zijn zaak.
 
Wel zagen we nette prestaties van Christophe Jacob en Peter Demeyere, die telkens hun klasse wonnen waar ze aan de start kwamen. Het resultaat was een identieke eindscore, maar de enige Vlaming aan de start scoorde veel meer snelste tijden in zijn klasse dan Christophe Jacob, dus was de winnaar al snel bekend. Een mooie beker staat voor het team Demeyere/Demeestere te wachten, met natuurlijk een gratis start naar keuze erbovenop.
 
Voor 2018 zal de Challenge quasi identiek zijn inzake wedstrijden en datums, behalve Doornik die naar mei verhuist. Meer info volgt begin volgend jaar.

 

 

 

Welkom bij CRC!

Tijden veranderen, de sport verandert... Wie had ooit kunnen denken dat de grondleggers van het WRC zoals we het nu kennen, vandaag nauwelijks nog tot de reguliere competities worden toegelaten? Wie had het ooit voor mogelijk gehouden dat de Historic categorie, aanvankelijk een klein nevenverschijnsel in onze sport, zou uitgroeien tot een enorm succesnummer?

Terugblikken gebeurt steeds met een zekere nostalgie, vroeger was het anders en voor velen misschien ook beter? Wie oud genoeg is blikt graag terug op de roemruchte jaren ’70 en ’80, de brute gr.A’s van de jaren ’90 tot en met de geboorte van de WRC 2.0.

Rallychallenge.be hoopt daarom een platform te worden voor  ‘the good old days’, met spectaculaire passages en originele auto’s, met een mooie mix van Vlamingen en Walen die terug elkaars wedstrijden ontdekken, en liefst ook met een delegatie buitenlandse piloten die vroeger massaal naar België kwamen rijden.

2017 wordt zeker een boeiend jaar met deze nieuwe Challenges, samen met de klassieke kampioenschappen die we kennen in België, Vlaanderen en in Wallonië. Alle begin is moeilijk, maar met een enthousiast en gemotiveerd team achter dit project geloven we sterk in een mooie toekomst. Eén zaak staat vast, we zijn er om te blijven en uit te groeien tot een meerwaarde voor de rallysport in België.